Podpora cyklistické dopravy a cykloturistiky

Cíl

  • Začít systematicky a komplexně řešit mobilitu ve městě. Zejména rozvoj cyklistické dopravy a cykloturistiky.
  • Propojit bezpečně jednotlivé cyklotrasy, které protínají město.
  • Začlenit město Kyjov do asociace cykloměst, stát se členem akademie městské mobility a získat označení město s dobrou adresou.

Anotace

Doprava ve městě a její omezování je vždy téma, které silně rezonuje. Je jako živý organismus a je potřeba ji řešit komplexně. Kyjov je situován do malebné krajiny, na jedné straně tzv. Moravské Toskánsko, na straně druhé Chřiby a Ždánský les. Všechny tyto lokality jsou rájem pro cyklisty a jsou stále hojněji navštěvovány nejen místními lidmi. Okolní vinařské stezky jsou velmi známé a turisty hojně navštěvované. Kyjov by se bezesporu dal považovat za centrum a skvělý startovní bod pro výjezdy do okolí. V současné době však město Kyjov více něž přívětivě působí spíše jako past na cyklisty. Je předpoklad, že doprava na kole bude mít rostoucí tendenci i z důvodu obecného faktu, že lidé (zejména mladí) stále více dávají přednost jízdě na kole před jízdou autem. Region se také stává turisticky atraktivnější. Městu chybí propojení významných cyklotras a výjezdů z města. Cyklisté se perou o prostor s auty, což často vede k nebezpečným situacím. Významné rekonstrukce, které proběhly v posledních letech, jako ulice Palackého a Nerudova, s cyklisty vůbec nepočítá. Cílem musí být udržitelná mobilita města. Nestačí pouze říct, že odsuneme auta z náměstí. Je potřeba vytvořit podmínky pro alternativní způsoby dopravy. Díky tomu se bude město rozvíjet a růst. Výsledkem může být město s klidným a čistým centrem bez aut, kde se budou lidé cítit lépe a budou tam trávit více času.

Jak?

  • Inspirace v zahraničí: Kodaň, Lipsko…
  • Vytvořit kvalitní strategický plán řešící dopravu a mobilitu, aby město v budoucnosti bylo bez dopravních zácp, čisté a dostupné pro všechny typy dopravy (Automobilová, veřejná, pěší a cyklistická).
  • Zapojit obyvatele do plánování rozvoje města, především aktivní občané mohou měnit město k lepšímu.
  • Stanovení funkce Koordinátora mobility a jeho pracovní skupiny                     
    • Měl by se zapojit do všech plánů tvorby a změny infrastruktury města i do všech projektů, které mají na dopravu vliv. Měl by mít právo vyžadovat změny plánů, pokud jsou v nich potřeby cyklistů a pěších opomíjeny.
  • Koordinátor potřebuje svůj vlastní rozpočet (tj. položku v rozpočtu města), aby se vybraná opatření mohla realizovat v krátkodobém horizontu.
  • Spolupráce s dalšími obcemi: výměna zkušeností s dalšími městy s podobnými problémy může být velmi prospěšná; jejich zkušenost může ukázat řešení, která se mohou uplatnit i v Kyjově.

Členská města: 

Brno, Břeclav, České Budějovice, Český Brod, Děčín, Dobruška, Dvůr Králové, Frýdek Místek, Hodonín, Hradec Králové, Chrudim, Ivančice, Jičín, Jihlava, Kadaň, Karlovy Vary, Klatovy, Kolín, Kopřivnice, Krnov, Kroměříž, Lysá nad Labem, Mělník, Mikulov, Milevsko, Mladá Boleslav, Moravská Třebová, Most, Napajedla, Neratovice, Nové Město nad Metují, Nový Jičín, Olomouc, Opava, Oslavany, Ostrava, Otrokovice, Pardubice, Praha, Praha 5, Praha 7, Praha 14, Praha 19 – Kbely, Praha 20, Praha -Libuš, Písek, Přerov, Ralsko, Roztoky, Říčany, Svazek obcí Domažlicka, Šternberk, Šumperk, Tábor, Tišnov, Třinec, Uherské Hradiště, Uherský Brod, Uničov, Valašské Meziříčí, Vsetín, Vysoké Mýto, Zlín, Znojmo.

Odkazy

Garanti

Radek Seloucký
Petr Valihrach

 

 

 

 

 

 

 

Scroll to top